پزشک ارتوپد کیست؟ دلایل مراجعه به این متخصص چیست؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 15 تير 1402
بازدید : 355
نویسنده : کتابخونه


Wanene likita ارتوپدی؟

پزشک ارتوپد آسیب های اسکلتی عضلانی را درمان می کند. سیستم اسکلتی عضلانی شامل استخوان ها، ماهیچه ها، رباط ها، تاندون ها، مفاصل و اعصاب است. این شاخه از پزشکی در درجه اول برای کودکان مبتلا به بیماری های ناتوان کننده و ناتوان کننده ایجاد شده است. نام ارتوپدی نیز ریشه یونانی دارد و به همین موضوع اشاره دارد. در زبان یونانی «اورتو» به معنای راست و «پایس» به معنای فرزندان است. اما امروزه ارتوپدها همه بیماران در هر سنی را درمان می کنند و فقط در درمان کودکان تخصص ندارند.

اگر تا به حال از درد مفاصل رنج برده اید یا آسیب جدی اسکلتی عضلانی داشته اید، به احتمال زیاد با هم به پزشک درد مراجعه کرده اید. یک جراح ارتوپد در تشخیص و درمان و مدیریت خاص بیماری های مربوط به این بافت ها تخصص دارد.

ارتوپدی چیست؟

همانطور که گفتم پزشک ارتوپد بیماری های مربوط به سیستم استخوانی را درمان می کند. ارتوپدی شاخه ای از پزشکی است که متخصص داخلی می تواند با ادامه تحصیل در سطح فوق تخصصی آن را دنبال کند. این شاخه از پزشکی بر روی سیستم عضلانی تمرکز دارد.

در مراکز خصوصی، ارتوپد می تواند به عنوان بخشی از یک گروه درمانی ارتوپدی کار کند. این تیم متشکل از متخصصان ارتوپدی، دستیاران پزشک، پرستاران، فیزیوتراپیست ها و مربیان ورزشی است.

دلایل مراجعه به پزشک ارتوپد

برای تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها، مشورت با پزشک ارتوپد ضروری است. اغلب، زمانی که فردی در تصادف یا حادثه دیگری مجروح می شود، لازم است به پزشک مراجعه شود. گاهی اوقات، این عمل برای مدیریت و کنترل شرایط مزمن مانند کمردرد یا آرتریت ضروری است.

حتی اگر فردی بسیار غیر فعال باشید، ممکن است در فعالیت های روزانه خود دچار افت شوید. هنگامی که مدت زیادی را با کامپیوتر می گذرانید، بدون استراحت کار می کنید، حرکات تکراری روزانه انجام می دهید یا در وضعیت نامناسب کار می کنید، به سیستم اسکلتی عضلانی خود آسیب می رسانید و اگر آسیب شدید باشد، باید به جراح ارتوپد مراجعه کنید.

ارتوپد چه وظایفی دارد؟

متخصصان ارتوپدی انواع مشکلات ناشی از آسیب های سیستم اسکلتی عضلانی را تشخیص و درمان می کنند. وظیفه اصلی این متخصص به شرح زیر است.

مدیریت درد: برخی آسیب ها و بیماری ها باعث ایجاد درد در سیستم اسکلتی عضلانی می شوند. پزشکان ارتوپد درمان را برای تسکین درد پیشنهاد می کنند.

بهبود دامنه حرکتی: درد و تورم مفاصل می تواند دامنه حرکتی را محدود کرده و در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد کند. در این شرایط متخصص امکان حرکت را با روش هایی مانند فیزیوتراپی بهبود می بخشد. گاهی اوقات برای رفع این مشکل نیاز به جراحی است.

درمان صدمات: شکستگی؛ ارتوپدها آسیب هایی مانند رگ به رگ شدن مفاصل یا پارگی رباط ها را درمان می کنند.

جراحان ارتوپد چه بیماری هایی را درمان می کنند؟

همانطور که گفته شد، ارتوپدها می توانند بسیاری از بیماری ها و آسیب های مربوط به استخوان ها، عضلات، تاندون ها، رباط ها و مفاصل را درمان کنند. در زیر به برخی از مهم ترین بیماری هایی که توسط پزشکان ارتوپد تشخیص و درمان می شوند اشاره شده است.

1. رگ به رگ شدن

کشش و پارگی بیش از حد رباط ها را رگ به رگ شدن یا رگ به رگ شدن می گویند. رباط ها نوارهای بافتی هستند که دو استخوان را در یک مفصل به هم متصل می کنند. شایع ترین محل پیچ خوردگی، پیچ خوردگی مچ پا است. اگر مفصل دچار رگ به رگ شدن شود، علائم ممکن است شامل کبودی، درد در اطراف مفصل، تورم و محدودیت دامنه حرکتی باشد. می توانید از طریق وب سایت پزشک، قرار ملاقات با پزشک درد مفاصل را رزرو کنید.

2. تنش عضلانی

هنگامی که یک عضله بیش از حد کشیده یا پاره می شود، فرد دچار کشیدگی عضلانی می شود. مواردی مانند خستگی، استفاده بیش از حد از ماهیچه ها یا استفاده نادرست از عضلات باعث این مشکل می شود. هر ماهیچه ای در بدن ممکن است کشیده یا پاره شود. اما معمولا این عارضه در پشت، شانه، گردن و همسترینگ (عضله پشت ران) مشاهده می شود.

فشار وارد شده به عضله باعث درد می شود و حرکت آن گروه عضلانی را محدود می کند. اگر پیچ خوردگی خفیف تا متوسط ​​باشد، نیازی به مراجعه به پزشک متخصص نیست و با درمان های خانگی مانند کمپرس یخ، گرما یا داروهای ضد التهاب می توان مشکل را برطرف کرد. اما گاهی اوقات به دلایلی مانند ورزش شدید، فشار عضلانی بیش از حد شدید است و باید با متخصص ارتوپد مشورت کنید.

توده عضلانی با علائمی مانند درد، محدودیت حرکت، ضعف، التهاب، سفتی عضلانی، سفتی و ضعف همراه است.

3. شکستگی

شکستگی استخوان می تواند از یک ترک نازک تا یک شکستگی بسیار جدی متغیر باشد. استخوان را می توان به صورت طولی، عرضی یا در چندین مکان شکست. معمولاً در تصادفات و صدمات جدی که فشار بیشتری بر استخوان وارد می کند، می شکند. در بیشتر موارد، شکستگی با درد شدید همراه است. گاهی اوقات حرکت درد را بدتر می کند. برخی از افراد ممکن است از درد غش کنند یا احساس سرگیجه کنند.

در صورت مشاهده تورم و کبودی همراه با درد شدید در ناحیه آسیب دیده، ممکن است استخوان آسیب دیده باشد و برای تشخیص دقیق و تصویربرداری باید به پزشک ارتوپد مراجعه کنید.

4. جابجایی

زمانی که آخرین قسمت استخوان از جای خود خارج شود به آن دررفتگی گفته می شود. این عارضه می تواند ناشی از تصادف، زمین خوردن یا ورزش های پرسرعت باشد. جابجایی در استخوان های بزرگ رایج است. شایع ترین استخوانی که در بزرگسالان آسیب می بیند، استخوان شانه است. استخوان های شانه در کودکان مستعد آسیب هستند. گاهی در اثر خم شدن و استرس ناگهانی استخوان انگشتان شکسته می شود.

در مورد دررفتگی استخوان، نمی‌توانید استخوان را برای مدتی حرکت دهید و ممکن است ناحیه آسیب‌دیده دچار تورم و درد شدید شود. در چنین شرایطی باید فوراً به پزشک ارتوپد مراجعه کنید و سعی کنید مفصل را حرکت ندهید.

5. بیماری نخاع

ستون فقرات از 26 مهره تشکیل شده است و به راحتی می توانیم بایستیم یا بایستیم. برخی از مشکلات می تواند به ساختار ستون فقرات آسیب برساند یا باعث ایجاد مشکلاتی برای مهره ها و بافت های اطراف شود. برخی عفونت‌ها، آسیب‌های فیزیکی، تومورها یا تغییرات استخوانی با افزایش سن (مانند دیسک‌های کمر) می‌توانند باعث اختلالات ستون فقرات شوند.

بیماری طناب نخاعی زمانی که به ستون فقرات یا اعصاب فشار وارد می شود باعث درد می شود. درمان با توجه به نوع بیماری متفاوت است. گاهی برای جراحی ستون فقرات به متخصص ارتوپدی نیاز است.

6. تغییر شکل ستون فقرات

ستون فقرات از بدن حمایت می کند و از ستون فقرات در برابر آسیب محافظت می کند. اما گاهی به دلیل نشستن نادرست یا در وضعیت نامناسب طولانی مدت باعث تغییر شکل ستون فقرات می شود. این تغییر حالت ممکن است فقط علائم خارجی داشته باشد. اما در بیشتر موارد، افراد علائمی مانند درد، ضعف، گرفتگی عضلات، از دست دادن عملکرد و مشکلات قلبی و ریوی را تجربه می‌کنند.

برخی از ناهنجاری های ستون فقرات را می توان با فیزیوتراپی و ورزش اصلاح کرد. اما در برخی موارد، متخصص ارتوپدی تشخیص می دهد که ستون فقرات نیاز به جراحی دارد. برای مثال ایجاد قوز در وسط پشت که حتی در کودکان نیز دیده می شود نیاز به جراحی دارد.

7. بیماری های عفونی استخوان ها و مفاصل

گاهی اوقات در شرایطی مانند ضربه یا جراحی، باکتری های بیماری زا می توانند وارد بدن شده و از طریق خون به استخوان ها و مفاصل برسند. در صورت عدم درمان، عفونت استخوان و مفاصل می تواند منجر به بیماری مزمن شود. انواع مختلفی از باکتری ها می توانند باعث این بیماری ها شوند. اصلی ترین آنها استافیلوکوکوس اورئوس، انتروباکتر و استرپتوکوک هستند.

8. استئومیلیت

استئومیلیت نوعی عفونت استخوان و مفاصل است که از طریق جریان خون از سایر قسمت های بدن مانند عفونت مجاری ادراری یا ذات الریه به استخوان می رسد. گاهی اوقات جراحی، تزریق در نزدیکی استخوان، یا شرایطی که باعث ایجاد شکستگی می شود که پوست را شکاف می دهد، باعث استئومیلیت می شود. افراد مبتلا به دیابت و زخم پای دیابتی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

این بیماری به سرعت علائم خود مانند درد، تب و سفتی را نشان می دهد. گاهی اوقات ممکن است در نتیجه عفونت قبلی دوباره اتفاق بیفتد. برای درمان این بیماری، پزشک معمولا آنتی بیوتیک تجویز می کند.

9. سرطان استخوان

ممکن است یک توده یا توده غیر طبیعی در استخوان ایجاد شود. زمانی که این تومور سرطانی باشد و به قسمت های دیگر سرایت کند، فرد به سرطان استخوان مبتلا می شود. سرطان استخوان نادر است. غالبا، سرطان اغلب از اندام دیگری شروع می شود و به استخوان ها گسترش می یابد.

اگر علائمی مانند درد و تورم استخوان، توده سفت و قابل لمس در استخوان های بلند خود، احساس خستگی و کاهش وزن دارید، باید به ارتوپد مراجعه کنید تا سرطان استخوان برای شما تشخیص داده شود.

 

ادامه مطلب: https://pezeshke-shahr.com/ارتوپدی/متخصص-ارتوپدی-در-شیراز/




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کتابخونه و آدرس ketabkhoooneh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com