ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 13 شهريور 1402
بازدید : 1401
نویسنده : کتابخونه



ارز دیجیتال یا ارز مجازی معادل فارسی رمز ارز و نوعی ارز یا ارز دیجیتال است که جایگزین پول سنتی می شود.

با جهانی شدن فضای دیجیتال و استفاده روزافزون مردم از آن در زندگی روزمره، عده ای به فکر انتقال تراکنش های مالی خود به این فضا افتادند و نتیجه این تلاش ها تولید واحد معاملاتی به نام ارز دیجیتال است. این نوع پول ها واقعاً در خارج موجود نیستند و می توانند در فضای اینترنت کار کنند و در دنیای واقعی معادل فیزیکی برای آنها پیدا نخواهید کرد.

البته این نوع سکه ها هیچ گونه حضور فیزیکی ندارند، اما نام سازمانی که آنها را ایجاد کرده است همچنان نامشخص و گیج کننده است، اما بدون توجه به این شرایط، شاهد گسترش آنها در بین اقشار مختلف هستیم.

مهمترین دلیلی که مردم را به سمت ارزهای دیجیتال سوق داد امنیت بالای استفاده از سکه هاست که به دلیل استفاده از کدهای بسیار پیچیده در ساخت آنها از جمله دلایلی که وجود دارد، عدم پیچیدگی و سهولت آن است. . از تراکنش های موجود در بازار، علاوه بر نقدینگی بالای سکه ها و غیره، همه این عوامل باعث علاقه مندی مردم به بازار مالی شده است که در این مقاله به تعریف ارز دیجیتال، کاربرد آن و مزایا و معایب آن پرداخته ایم. .

ارز دیجیتال چیست؟

پول دیجیتال که معادل فارسی رمز ارز است، در واقع نوعی پول یا پول است که جایگزین پول معمولی در دنیای دیجیتال شده است، این نوع پول به صورت غیرمتمرکز کار می کند و بر اساس بلاک چین شبکه و استفاده از رمزگذاری شده است. . قوانین به گونه ای طراحی شده اند که قوی و پیچیده باشند.

هدف از ایجاد چنین ارزهایی اولاً افزایش امنیت و جلوگیری از تقلب و تقلب ارزی و ثانیاً ساده سازی هر چه بیشتر مبادلات و حذف واسطه ها از خریداران و فروشندگان است. صدها ارز دیجیتال وجود دارد، اما مهمترین آنها بیت کوین، ریپل، اتریوم و لایت کوین هستند که نسبت به سایر ارزهای دیجیتال در ایران محبوبیت بیشتری دارند. در ادامه به تعریف اصطلاحات اصلی و اساسی این نوع ارز می پردازیم.

عدم تمرکز:

این یعنی خرید و فروش مستقیم و بدون واسطه، در واقع نقل و انتقال ارزهای دیگر تحت کنترل یک سازمان خاص و واسطه هایی مانند بانک ها، کارت های اعتباری و .... برخلاف سایر ارزها که نیاز به مبادله دارند. دلالان و خریداران و فروشندگان ارز مورد نظر را مستقیماً به یکدیگر منتقل می کنند و فقط با کد خود پول دریافت می کنند.

شبکه بلاک چین

شبکه بلاک چین یک پلتفرم گسترده برای تبادل ارز دیجیتال است و از صدها بلوک که از طریق هش به هم متصل شده اند، تشکیل شده است. در واقع، بلاک چین را می توان به عنوان یک دفترچه ثبت نام در نظر گرفت که تمام تراکنش های مربوط به ارز دیجیتال در آن ثبت می شود.

مسدود کردن:

بلاک چین در واقع از میلیون ها بلاک تشکیل شده است و هر بلاک حاوی تعداد زیادی تراکنش ارز دیجیتال است که با استفاده از هش ها به یکدیگر مرتبط می شوند و هر یک از این بلوک ها نیز با استفاده از هش ها به یکدیگر مرتبط می شوند. و اطلاعات برای هر یک از آنها تغییر می کند. آنها باعث تغییر در کل ساختار شبکه بلاک چین شدند، به همین دلیل امکان تقلب یا تراکنش های مکرر مربوط به این نوع ارزها بسیار کم است.

هَش (عملکرد درهم):

هنگامی که تبادل ارز دیجیتال بین دو نفر انجام می شود، پس از تایید اطلاعات توسط ماینر و تکمیل تراکنش، تاریخ تراکنش و تمامی اطلاعات مربوط به آن رمزگذاری شده و در نهایت در شبکه بلاک چین به صورت کد ثبت می شود. پس از ثبت این کد، دیگر اجازه دسترسی یا اصلاح داده ها وجود ندارد که این امر امنیت این گونه تراکنش ها و خطاناپذیری مفروض آنها را افزایش می دهد. در واقع هش هر بلوک داده مربوط به بلوک قبلی داده است که در این صورت هر بلوک دارای هش از داده های خود و هش داده های بلوک قبلی است.

معدن کار:

همانطور که قبلا ذکر شد، در تراکنش ارز دیجیتال نیازی به هیچ واسطه یا شخص ثالثی برای کنترل و تایید فرآیند نیست، بلکه در نهایت نیاز به منبعی است که صحت داده های وارد شده را تایید کرده و هر دو طرف تراکنش دیجیتال را تایید کند. غیرقابل انکار است در این حالت، افراد داوطلبانه وظیفه انجام این کار را انجام می دهند و تمام داده های ثبت شده در تراکنش را تأیید می کنند، ماینرهایی نیز به نام ماینرهایی گفته می شود که از روش های مختلف استخراج ارز استفاده می کنند که به روش دیجیتالی این ارزهای دیجیتال تولید می کنند.

در واقع ماینرها از یک دستگاه ماینینگ استفاده می کنند و با بررسی تمامی اطلاعات مربوط به تراکنش و تایید آن، تراکنش ها در بلاک چین ثبت می شوند، هر ماینر به دلیل حجم بسیار زیاد اطلاعات در هر تراکنش و زمان بر بودن ماهیت آن. فرآیند تأیید اطلاعات فقط می تواند تعداد محدودی از تراکنش ها را تأیید کند. پس از اینکه تعداد تراکنش های ثبت شده در هر بلوک به مقدار مشخصی رسید، یک بلوک جدید در شبکه بلاک چین ثبت می شود. هر ماینری که بتواند قبل از آن به مقدار مورد نظر برسد و در نتیجه یک بلوک جدید ایجاد کند، مبلغ مشخصی برای ایجاد یک بلاک جدید دریافت می کند.

کیف پول دیجیتال:

کیف پول دیجیتال یا کیف پول به عنوان یک کیف پول شخصی در دنیای واقعی عمل می کند و نرم افزاری است که به عنوان یک پایگاه داده عمل می کند که شامل تمام کدهای دسترسی شخصی و عمومی چند کاربر و شامل بلاک چین است. به یکدیگر متصل می شود و با یکدیگر ارتباط برقرار می کند تا کاربران بتوانند تجارت خود را انجام دهند.

گره:

در واقع دستگاه هایی هستند که به شبکه متصل هستند و وظیفه ثبت تاریخ تراکنش های ارز دیجیتالی که در آنجا رخ می دهد و همچنین ذخیره و نگهداری این داده ها در هارد دیسک های خود را بر عهده دارند.

خرید ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟

انجام معاملات ارز دیجیتال آسان و در عین حال بسیار امن است. در این روش خریداران و فروشندگان ارز دیجیتال اطلاعات خود را ارائه می دهند، اطلاعات ارائه شده توسط ماینرها تایید و تایید می شود و پس از تایید صحت اطلاعات، اقدام به استخراج ارز دیجیتال مرتبط با این تراکنش می کنند.دستگاه.

لازم به ذکر است که فرآیند استخراج ارز دیجیتال بسیار سخت است و با روش های پیچیده توسط افرادی که با استفاده از ماین انجام داده اند انجام می شود.

پس از ثبت کد مورد نظر و تولید یک ارز دیجیتال، اطلاعات آن هرگز تغییر نمی کند، این اطلاعات با هش به یکدیگر مرتبط می شوند و یک ناحیه مجزا ایجاد می کنند و به شبکه یک بلاک چین اضافه می کنند و در نهایت همه این بلوک ها ساخته می شوند. از هش ها آنها در بلوک قبلی خود به هم متصل می شوند و یک شبکه درختی را تشکیل می دهند که تقریبا غیرممکن و قابل تغییر است.

کاربرد ارز دیجیتال

سکه های دیجیتال ارزهای دیجیتالی بسیار امن با کاربردهای فراوان هستند که در زیر لیست شده است.

خرید آنلاین با ارز دیجیتال

در ابتدای فعالیت، هدف ارزهای رمزنگاری شده تسهیل پرداخت های اینترنتی بود و این ارزها مانند پول واقعی در تراکنش های مالی استفاده می شدند. اخیراً بسیاری از بزرگترین وب سایت ها، اپلیکیشن های موبایل، فروشگاه های آنلاین و فروشگاه های تاسیس شده، امکان خرید و فروش آنلاین ارزهای دیجیتال را به روش های پرداخت خود اضافه کرده اند. در واقع، این ارزهای دیجیتال هیچ تفاوتی با پول واقعی مانند ریال ندارند

امکان انجام معاملات بین المللی با ارز مجازی

یکی از مهم ترین ویژگی های ارز دیجیتال، شناخته شدن بین المللی آن است. از آنجایی که این ارزها متعلق به کشور خاصی نیستند، تبدیل به ارزهای بین المللی شده اند که امکان انجام تراکنش های مالی با این ارزها را از هر جای دنیا ممکن می کند.

تراکنش های پیچیده را با استفاده از ارزهای دیجیتال ساده کنید

مانند پول واقعی، ارزهای دیجیتال وجود خارجی ندارند و مبتنی بر پول فیزیکی نیستند، و آنها را به گزینه ای ایده آل برای معاملات با ارزش و حجم بالا تبدیل می کند. در بسیاری از معاملات که هزینه های انتقال فیزیکی پول بالاست. ارزهای دیجیتال به راحتی می توانند جایگزین پول فیزیکی شوند.

سرمایه گذاری با ارزهای دیجیتال

امروزه در سرتاسر دنیا از ارزهای دیجیتال مختلفی استفاده می شود و استقبال سرمایه گذاران از این بازار مالی و حجم بالای پولی که وارد این بازار می شود این بازار مالی را برای سرمایه گذاران کوچک جذاب کرده است. همچنین با توجه به افزایش تعداد سرمایه گذاران در این بازار مالی، ارزش ارز دیجیتال افزایش یافته و هر روز غافلگیر کننده است.

دور زدن تحریم ها با ارزهای دیجیتال

یکی از مهمترین کاربردهای ارز دیجیتال، دور زدن تحریم ها است. ارزهای دیجیتال می توانند عاملی برای دور زدن تحریم ها برای هر کشوری در جهان باشند.

مزایای ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال در مقایسه با سایر ارزهای موجود دارای مزایای فراوانی هستند که وجود این مزیت ها باعث حضور افراد زیادی در این بازار شده است. مزایا شامل موارد زیر است.

1. با توجه به اینکه این سکه ها به صورت غیرمتمرکز عمل می کنند و از واسطه در این نوع تراکنش ها استفاده نمی کنند، اجرای آنها بسیار آسان تر و دشوارتر است.

2. در این تراکنش ها از کدهای بسیار پیچیده و غیرقابل تغییر استفاده می شود بنابراین بسیار امن هستند و امکان تقلب وجود ندارد.

3. با توجه به طولانی بودن اطلاعات این کد، اگر شخصی بخواهد آن را کپی کند، حتی اگر یک حرف یا کد اشتباه وارد کند، کل ساختار کد تغییر می کند، بنابراین امکان پذیر نیست. برای انجام معاملات مکرر.

4. معمولا قیمت هر واحد ارز دیجیتال مضربی از هر واحد ارز رایج است.

5. تراکنش های ارز دیجیتال مشمول مالیات نمی شوند، بنابراین به خصوص برای تراکنش های با حجم بالا بسیار سودآور است.

6. به دلیل استفاده از رمزگذاری بسیار قوی و پیشرفته، انواع تراکنش ها از محافظت بالایی برخوردار هستند، احتمال تقلب و تکرار بسیار کم است.

7. با توجه به مشخص نبودن هویت خریدار و فروشنده در حین انجام معامله، امکان پیگیری این گونه معاملات در هیچ نقطه ای از دنیا وجود ندارد.

8 این تراکنش ها در تمام مناطق جهان قابل پردازش هستند.

9. انتقال پول از طریق این روش بسیار آسان است و به تبع آن گزینه مناسبی برای معاملات عمده است و محدودیت هایی را که در برخورد با واحدهای ارزی واقعی وجود دارد را شامل نمی شود.

10 مزیت دیگری که در دنیای ارز دیجیتال می توان به آن اشاره کرد این است که بدانیم متاورس چیست و چه دنیایی را در مقابل خود می سازیم. دنیای ارزهای دیجیتال هر روز بزرگتر و پیچیده تر می شود، بنابراین باید با دانش لازم پیش رفت.

نقطه ضعف ارز دیجیتال

با وجود تمام مزایای ذکر شده برای تمامی ارزهای دیجیتال، نمی توان معایب استفاده از این ارزهای دیجیتال را نادیده گرفت. از جمله این معایب می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. اگر رمز کیف پول خود را فراموش کنید، یافتن آن غیرممکن است و در واقع پول خود را از دست می دهید.

2. با وجود تمام تاکیدی که بر امنیت ارزهای دیجیتال داریم، هنوز این احتمال وجود دارد که افراد بتوانند به کیف پول و رمز حساب شما دسترسی داشته باشند و از حساب شما سرقت کنند، بنابراین تا حد امکان مراقب کیف پول و حساب خود به صورت آنلاین باشید.

3. نوسانات قیمت این نوع سکه ها بسیار زیاد است و این احتمال وجود دارد که پول شما ارزش خود را از دست بدهد، بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق باید اطلاعات خود را به روز نگه دارید.

4. از آنجایی که اطلاعات این ارزها قابل تغییر نیست، اگر مثلاً مبلغ مورد نظر خود را به حساب شخص اشتباهی واریز کنید، نمی توانید آن را پس بگیرید. این اتفاق در تراکنش‌های پول واقعی می‌افتد، اگر به اشتباه پول خود را به حساب شخصی واریز کنید، می‌توانید از طریق مراحل قانونی آن را پس بگیرید.

5. اگرچه استفاده از ارز دیجیتال در بسیاری از کشورها رواج پیدا کرده است، اما همچنان در برخی کشورها محبوبیت کمتری دارد و استفاده از آن همچنان در برخی کشورها محدود است.

ارز دیجیتال در ایران

در ایران نیز مانند بسیاری از کشورها، استفاده از  بیت ارز دیجیتال قانونی است و هر روز افراد بیشتری جذب این بازار می شوند و می خواهند از آن بهره مند شوند. می توانید با مراجعه به صرافی دیجیتال و ارائه کد ارز معادل ارز مورد نظر (ریال، دلار و ...) را دریافت کنید. لازم به ذکر است که ارز دیجیتال ایران که دارای کد قراردادی است، به تازگی وارد بازار دیجیتال شده، دوره آزمایشی دارد و در بستر بلاک چین ثبت شده است.




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کتابخونه و آدرس ketabkhoooneh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com