درمان آرتروز یا ساییدگی لگن چیست؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 2 بهمن 1402
بازدید : 325
نویسنده : کتابخونه

 

آرتروز لگن  به ساییدگی مفصل ران گفته می شود که به آن استئوآرتریت نیز می گویند. آرتریت در واقع نوعی بیماری غضروف مفصلی است. مهمترین مفصل لگن مفصل ران است و در آرتریت هیپ مفاصل ران نیز دچار ساییدگی می شوند.


در صورت ساییدگی یا آرتروز، غضروف مفصلی نازک و آسیب می بیند و استخوان های اطراف مفصل از بین می روند و فرسوده می شوند. مهمترین علامت ساییدگی و آرتروز مفصل ران، درد و لنگش کمر و همچنین محدودیت حرکت است.

آرتروز و ساییدگی مفصل ران یک فرآیند طبیعی است

هر مفصل از دو استخوان تشکیل شده است که در کنار یکدیگر ایستاده و به طور مستقل حرکت می کنند. برای تسهیل این حرکت و کاهش اصطکاک، ناحیه تماس این دو استخوان باید صاف و لغزنده باشد و این عملکرد به غضروف می‌افتد. مفصل ران نیز خواص مشابهی دارد.

غضروف یک لایه سفید نرم، کشسان و روشن است که استخوان‌هایی را که در آن مفصل تشکیل می‌دهند، می‌پوشاند. روی سر استخوان ران و داخل حفره استابولوم یک لایه غضروف وجود دارد که مفصل ران را تشکیل می دهد.

با افزایش سن و شروع روند پیری، چین و چروک هایی در پوست ایجاد می شود و رنگ مو روشن می شود، تغییراتی در غضروف مفاصل نیز رخ می دهد که مهم ترین آنها نازک شدن و تغییر لایه غضروفی است. نوع

سایر غضروف ها طراوت، کشسانی و ضخامت کافی برای محافظت از مفاصل را ندارند و در نتیجه دامنه حرکتی یا سفتی مفاصل و درد مفاصل کاهش می یابد.

این فرآیند آرتریت مفصل ران یا پارگی لگن نامیده می شود.

همانطور که گفتیم این اتفاقات بخشی از روند طبیعی پیری است اما در افراد مختلف شدت و ضعف دارد.

در برخی افراد زودتر ایجاد می شود یا شدیدتر است، در حالی که در برخی دیگر شیوع کمتری دارد. عوامل خاصی مانند افزایش وزن یا کار فیزیکی یا ورزش های خاص می توانند این روند را تسریع کنند.

گاهی اوقات شدت آرتریت هیپ یا ساییدگی مفصل ران متناسب با سن بیمار نیست و می توان این روند را بیماری نامید.

آرتریت لگن در زنان شایع‌تر از مردان است و موارد خاصی مانند شکستگی یا عفونت یا سایر بیماری‌های استخوانی می‌تواند به پیشرفت آن سرعت ببخشد.

استئوآرتریت یکی از شایع ترین علل درد اندام در انسان است و می تواند در خانواده ها ایجاد شود. یکی از مفاصلی که مستعد ابتلا به آرتروز است، مفصل ران یا مفصل ران است که می تواند مربوط به نیروها و فشارهای زیادی باشد که به آن مفصل وارد می شود.

علل آرتریت لگن یا ساییدگی لگن چیست؟

مهمترین علل آرتریت لگن عبارتند از:

درد و ساییدگی لگن پس از بیماری ستون فقرات

در دیسپلازی هیپ که عمدتاً در زنان رخ می دهد، حفره استابولوم فضای کافی ندارد و نمی تواند کاملاً جا بیفتد و سر استخوان ران را بپوشاند.

نتیجه این است که انتقال و توزیع نیروی وزن در مفصل ران به درستی انجام نمی شود. فشار زیادی به برخی از قسمت های غضروف استابولوم وارد می شود. در نتیجه، مفصل ران در معرض ساییدگی و پارگی و آرتروز است.

آرتریت هیپ و ساییدگی

در این بیماری مادرزادی، سر و گردن استخوان ران در حین حرکت به داخل حفره استابولوم به دلیل تغییر شکل استخوان فمور به لبه استابولوم برخورد می کند و این فرآیند در مدت زمان طولانی استرس زیادی به آن وارد می کند. . استابولوم کوچک خواهد بود. نتیجه آرتروز مفصل ران و آرتروز است.

استئوآرتریت و خراشیدگی لگن به دلیل نکروز یا سیاه شدن سر استخوان ران

سر استخوان ران به تدریج کشیده می شود و به دلیل نکروز و سیاه شدن استحکام و سفتی خود را از دست می دهد. این استخوان نرم شده به تدریج تحت فشار وزن بدن هنگام راه رفتن تغییر شکل می دهد.

پس از این آسیب هارمونی و هماهنگی بین سر استخوان ران و حفره استابولوم از بین می رود و ساییدگی این دو استخوان در برابر یکدیگر منجر به ساییدگی یا آرتروز مفصل ران و لگن می شود.

استئوآرتریت و ساییدگی لگن به دلیل همجوشی ضعیف شکستگی‌های سر استابولوم یا استخوان ران

شکستگی استابولوم و شکستگی استخوان ران بخشی از دسته بندی کلی است که به نام شکستگی لگن شناخته می شود.

همجوشی ضعیف شکستگی های سر استابولوم یا استخوان ران باعث از بین رفتن سطح صاف و یکنواخت بین حفره استابولوم و سر استخوان ران می شود و ساییدگی و پارگی این دو سطح ناهموار باعث ساییدگی طولانی مدت و آرتروز مفصل ران و لگن می شود. مفصل ران.

آسیب به غضروف مفصل ران پس از ضربه باعث آرتریت مفصل ران می شود

پس از ضربه مغزی شدید (مانند سقوط از ارتفاع یا تصادف) که مفصل ران را تحت تاثیر قرار می دهد، حتی اگر شکستگی مفصل وجود نداشته باشد، ممکن است غضروف سر استخوان ران یا غضروف حفره استابولوم آسیب ببیند.

آسیب به این غضروف باعث از بین رفتن سطح صاف و لغزنده بین دو استخوان می شود و مالش مکرر سطح مفصل منجر به ساییدگی طولانی مدت یا آرتروز مفصل ران می شود.

آرتروز ناشی از عفونت مفصل ران.

عفونت لگن می تواند باعث تخریب سر استخوان ران یا غضروف حفره استابولوم شود. با از بین رفتن غضروف مفصلی، ساییدگی مفصل ران و آرتریت رخ می دهد.

پس از تغییر غضروف، استخوان زیرین سخت‌تر و ضخیم‌تر می‌شود و گاهی اوقات کیست‌های کوچک درون آن ظاهر می‌شود. به تدریج استخوان های اضافی به نام استئوفیت در لبه مفصل رشد می کنند.

کپسول مفصلی به تدریج ضخیم می شود و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد

علائم آرتریت لگن و لگن چیست؟

اولین علامت آرتروز یا ساییدگی مفصل ران، احساس خشکی و خارش در ناحیه کشاله ران و باسن یا حتی در ناحیه ساق پا است. این مشکلات به ویژه در هنگام صبح که بیمار از خواب بیدار می شود شایع است و ممکن است در طول روز به تدریج کاهش یابد.


کم کم با شدت بیماری این احساس دردناک می شود. این درد در حین ورزش بدتر می شود و با استراحت بهبود می یابد.

هنگامی که بیماری مفصل ران شدیدتر باشد، حتی در صورت استراحت و کاهش فعالیت مفصل، درد بهبود نمی یابد، به عبارت دیگر مفصل خشک است.

این بیماری به تدریج تشدید می شود تا جایی که لایه غضروفی کاملاً از بین رفته و استخوان ها به سمت استخوان های سطح مفصل حرکت می کنند.

در این شرایط حرکات مفصل به شدت دردناک است و توانایی خم شدن و صاف کردن ران یا چرخش ران بسیار کاهش می یابد.

برای کاهش شدت درد، بیمار باید بدن خود را کمتر حرکت دهد و کمتر راه برود و این باعث می شود که عضلات اطراف ران و باسن به تدریج ضعیف شوند یعنی در حال راه رفتن هستند.

در موارد پیشرفته شکستگی لگن، طول اندام تحتانی را می توان کوتاه کرد.

بیمار مبتلا به سفتی مفصل ران و لنگی لگن هنگام راه رفتن. دلیل این ناتوانی می تواند درد، ضعف عضلات لگن، محدودیت حرکت مفصل و کوتاهی پاها باشد. برای درمان با دکتر مهرداد منصوری تماس بگیرید.






مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کتابخونه و آدرس ketabkhoooneh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com