نه دلایل لازم است توقف تاکید در مورد پیگمنت


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 2 خرداد 1401
بازدید : 675
نویسنده : کتابخونه

 

پیگمنت ماده ای است که به دلیل عبور انتخابی طول موج نوری رنگ خاصی به خود می گیرد. یک به این دلیل که قیمت فوق العاده بصرفه ای دارند و دو به این دلیل که چاپ بر روی انها فوق العاده پر رنگ می شود و کاملا به خورد الیاف پارچه اسپان می رود. عمده ی استفاده از پیگمنت ها در لاکها ، رنگهاي روغني ، ورنيها ، رنگهاي سلولزي ، رنگهاي پلاستيکي ، مرکبهاي چاپ و رنگرزي کاغذ است. پیگمنت ها اغلب برای تعیین فام رنگها، مرکب های چاپ و پلاستیکها بکار می روند. تعداد بسیار کمی از پیگمنت های آلی در بالاتر از ۳۰۰ درجه سانتیگراد پایدار می باشندکه ممکن است متلاشی یا ذوب گردند در حالیکه پیگمنت معدنی این گونه نمی باشد و این مزیت دیگر پیگمنت معدنی نسبت به نوع آلی آن می باشد. رنگدانه ها و پیگمنت های معدنی از سطوح بیرونی و درونی لایه های زمین و از طریق تاسیس معادن یه دست می آیند.به لحاظ سایز و اندازه درجه بندی می شوند که دلیل اصلی این دسته بندی خرد شدن و شسته شدن آن هاست.غالباً برای این رنگدانههای طبیعی، معادل مصنوعی هم وجود دارد، یعنی رنگدانه از اجزاء دیگری در اثر یک فرایند شیمیایی ساخته میشود.

رنگ دانههای مصنوعی در اثر یک فرایند شیمیایی و از اجزای دیگری ساخته میشوند. رنگ پایه (مانند رزین) و فیلرهایی که به مواد شیمیایی رنگ دانهها اضافه می شود، الگوهای انعکاس و جذب خاص خود را دارند که می توانند بر طیف نهایی رنگ موثر باشند. پیگمنت آلی ( ارگانیک ) به صورت طبیعی یافت نمی شوند و نوع سنتزی شده پیگمنت معدنی می باشند؛ به عبارت دیگر می توان گفت پیگمنت های معدنی در طبیعت یافت شده اما پیگمنت های آلی طی فرآیند های شیمیایی تولید می شوند. ظاهراً از نظر شیمیایی با نمونه طبیعی یکسان است، ولی اغلب خواص متفاوتی دارد و معمولاً به خاطر شکل بلوری مطلوبتر، خلوص بیشتر و دانهبندی مطلوبتر ، مرغوبتر از نوع طبیعی می باشد.پیگمنت سفید پیگمنت معدنی طبیعی است.پیگمنت رنگی معدنی مثل اکسید زرد آهن اکسید قرمز آهن اکسید سیاه آهن پیگمنت رنگی معدنی مصنوعی مثل کرم سبز و سرب قرمز اکسید مس پیگمنت های فلزی معدنی مصنوعی مثل پودر آلومینوم برنز و روی. اما از طرفی مقاومت بالای نوری و شیمیایی این پیگمنت ها باعث شده که در برخی کاربردها تنها از این نوع از پیگمنت ها استفاده شود.

همانطور که می دانید این سنگ ها تحت یک سری فرایندهای برش و صیقل دادن از حالت خام به حالت آماده ی مصرف تبدیل می گردند. در پیگمنت های آلی، سیستم های پیوند دوگانه درون مولکول ها نور را جذب می کنند. مقاومت حراراتی ترکیبات آلی در دمای 300 درجه سانتی گراد و بالاتر، بهتر از پیگمنت معدنی است، اما ترکیبات آلی، در دماهای پایین تجزیه یا ذوب میشوند. به دلیل این که پیگمنت آلی، درخشندگی و روشنی بالایی دارند، با استفاده از آنها میتوان روشنترین و جالبترین رنگها را تولید کرد. شکست، پراش و بازتاب پرتوهای نور به وسیله ذرات شفافی انجام می گیرد که ضریب شکستی متفاوت با لایه رنگی که در آن قرا ر دارند، داشته باشد. پیگمنت ها علاوه بر متفاوت بودن از نظر اندازه ذراتشان، از نظر شكل ذرات هم متفاوت هستند. صنایع کالاهای مصرفی و صنعتی با صنایع شوینده از نظر مقدار مصرف رنگ مواد شوینده متفاوت هستند. این ماده به شکل پودر و یک ماده معدنی است که رنگ را با نور بازتاب میکند. این ماده دو نوع روتایل و آناتاز موجود است نوع روتایل ان ۲۰تا ۳۰ در صد قدرت پوشندگیه بالاتر نسبت به آناتاز دارد. شما میتوانید قبل از رنگ کردن برای جذب بهتر لایههای کوتیکول آنها را نرم کنید، در موهایی که ۸۰ تا ۱۰۰ درصد آنها سفید شده است میتوانید اکسیدان را با ۲۰ یا ۳۰ VOL روی موها قرار دهید و حدود ۵ تا ۷ دقیقه منتظر بمانید سپس آنها را بشویید.

برای موهای ضخیم حدوداً ۲۰ دقیقه و برای موهای نازک حدوداً ۱۰ دقیقه منتظر بمانید تا رنگدانهها روی سر اثر کنند سپس رنگ انتخابی مشتری را با اکسیدان ضعیف ترکیب کرده و روی مو بزنید. امیدواریم این مقاله به شما کمک شایانی کرده باشد. این صنعت، بسیار جذاب و جالب است. یک فیلم براق و جذاب در فام های گوناگون با پیگمنت آلی بدست می آید تا با معدنی، خالص ترین پیگمنت سفید دی اکسید تیتانیم و سیاه ترین پیگمنت سیاه کربن بلک است که هر دو جزء پیگمنت معدنی است و بدین ترتیب پیگمنت آلی به صورت سیاه و سفید موجود نمی باشد. پیگمنت که در فارسی از آن به عنوان رنگدانه تعبیر می شود در واقع با استفاده از جذب طول موج مورد نظر میتواند رنگ نوری بازتابشی یا انتقالی را دگرگون کند و کاربرد پیگمت ها در صنایع رنگ سازی و پلاستیک متداول می باشد.رنگدانهها یا پیگمنت ها ، به تعبیر دیگر مواد جامد زینتی با شکل و سایزهای مختلف در حلالهای ویژه شان هستند که به حالت معلق تهیه استفاده می شوند و شامل بر مواد سیاه و سفید و رنگی بوده ، و موارد استفاده زیادی در رویه زدن ، رنگرزی توده و پخشایش در هوا دارند.

https://www.merriam-webster.com/dictionary/pigment#:~:text=Definition%20of%20pigment,to%20inks%2C%20plastics%2C%20and%20rubber

https://takfam.com/fa/




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کتابخونه و آدرس ketabkhoooneh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com