دستگاه ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟ + آیا به ترمیم دندان کمک می کند؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 10 ارديبهشت 1402
بازدید : 11980
نویسنده : کتابخونه


بریس ارتودنسی وسیله‌ای است که همراه با سایر درمان‌های ارتودنسی برای اصلاح ناهنجاری‌های دندانی و مشکلات بایت استفاده می‌شود و زمانی که فشار روی براکت‌ها وارد می‌شود، باعث تغییر در تراز فک شده و به افزایش فضای بین دندان‌ها کمک می‌کند. کلاه های ارتودنسی عموماً برای کودکانی استفاده می شود که استخوان فک آنها هنوز در حال رشد است.



دستگاه هدگیر ارتودنسی چیست؟

هدگیر بریس که به عنوان هدگیر ارتودنسی نیز شناخته می شود، نوعی وسیله ارتودنسی است که از یک طرف به سر و از طرف دیگر بریس های ارتودنسی متصل می شود. با کمک این ابزار، متخصص ارتودنسی می تواند مشکلات جدی ناهماهنگی دندان ها را اصلاح و حل کند.

کلاه ارتودنسی

زمانی که فردی دچار مشکلات جزئی یا ناهماهنگی جزئی بین فک و دندان می شود، معمولاً از این دستگاه استفاده نمی کند. اما اگر کودک یا نوجوانی مشکل جدی داشته باشد، از این دستگاه ها برای کمک به اصلاح موقعیت دندان ها استفاده می شود. البته برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله رنگ ارتودنسی را مطالعه کنید.



این دستگاه برای چیست؟

مهم ترین مشکلی که این دستگاه ها حل می کنند، حل مشکلات شدید بایت و مال اکلوژن است. در این میان، رایج ترین مشکلات بایت که با کمک این دستگاه ها حل می شوند عبارتند از:

اورجت: دندان های پایین در دهان قرار می گیرند

اوربایت: جلوی فک بالا به سمت چپ

آندربایت: جلوی فک پایین نسبت به فک بالا

کراس بایت: قرار گرفتن نامناسب دندان های بالا و پایین

پوتا:

زمانی که فک بالا و پایین و دندان ها در یک راستا یا هم تراز نباشند به آن مال اکلوژن گفته می شود. و تمامی موارد فوق در قالب مال اکلوژن گنجانده شده است. گاهی اوقات بیماران ممکن است برخی از موارد فوق را داشته باشند. و استفاده از نخ دندان به درمان این مشکلات کمک می کند.



انواع بریس های ارتودنسی چیست؟

به طور کلی، ما دو نوع هدگیر داریم:

گردن بند ارتودنسی با فشار رو به بالا

گردن بند ارتودنسی از دو قسمت دستگاه تشکیل شده است که به هم متصل می شوند. این دستگاه دندان ها و فک ها را به سمت بالا هدایت می کند و آنها را تراز می کند

فشار دادن تیارا به پشت

این نوع هدگیر برای ترمیم مال اکلوژن کلاس III استفاده می شود. به عنوان مثال، از این هدرها می توان برای پردازش آندربایت ها استفاده کرد. به این ترتیب کلسیفیکاسیون فک پایین را به سمت عقب هدایت می کند تا با فک بالا همسطح شود.



کاربرد لوازم ارتودنسی چیست؟

این وسایل معمولاً برای کسانی که هنوز در حال رشد هستند، یعنی نوجوانان در نظر گرفته شده است. متخصص ارتودنسی معمولاً این دستگاه را برای نوجوانان 13 تا 18 ساله در نظر می گیرد، زیرا استخوان ها تا این سن در حال رشد هستند و می توانند تحت تأثیر یکدیگر موقعیت خود را تغییر دهند.

از آنجایی که رشد دختران زودتر از پسران متوقف می شود، می توانند زودتر از این دستگاه استفاده کنند. به منظور تعیین اینکه آیا رشد استخوان ها متوقف شده است یا خیر، متخصص ارتودنسی به طور طبیعی از اشعه ایکس استفاده می کند. اگر رشد بیمار متوقف شود یا رشدش متوقف شود، استفاده از هدگیر ارتودنسی مفید نخواهد بود. بنابراین در صورت لزوم فرزندان خود را قبل از رسیدن به 18 سالگی نزد یک متخصص ارتوپد خوب ببرید.

در اینجا چند نکته در مورد نحوه استفاده از این دستگاه آورده شده است

این کلاه ها باید به طور متوالی حدود 12 تا 14 ساعت در روز استفاده شوند.

البته اکثر متخصصین ارتودنسی استفاده از این دستگاه را در شب توصیه می کنند. بنابراین می توانید آن را بعد از شام درست کنید و وقتی از خواب بیدار شدید بنوشید.

البته اگر مشکل فک شما شدید است، ممکن است نیاز باشد تا 22 ساعت در روز از آن استفاده کنید.

و بسته به نوع و شدت مشکل این امکان وجود دارد که کل مراحل درمان 1 تا 2 سال طول بکشد.

برای اینکه بیمار به هدگیر عادت کند، معمولاً ارتودنتیست به او می گوید که روز اول 2 ساعت، روز دوم 4 ساعت و ... آن را بپوشد. از روسری استفاده کنید تا در نهایت به 12 تا 14 ساعت در روز برسید.

بدیهی است که هنگام غذا خوردن باید هدبند را بردارید و پس از اتمام کار حتما آن را دوباره به سر کنید. البته متخصص ارتوپد تمامی دستورالعمل های لازم در رابطه با استفاده از آنها را به شما آموزش می دهد.

اگر هنگام استفاده از این وسایل سردرد یا درد مختصری داشتید، می توانید از ایبوپروفن یا استامینوفن برای تسکین درد استفاده کنید.

 

چه زمانی متخصص ارتودنسی از هدگیر استفاده می کند؟

به طور کلی برای تراز دندان ها الاینرها یا بریس ها کافی است و نیازی به استفاده از سایر ابزارهای ارتودنسی نیست. اما زمانی که استفاده از بریس کار نمی کند، برای صاف کردن دندان ها به فشار بیشتری نیاز داریم، از بریس استفاده می کنیم.

به عنوان مثال، وقتی می بینیم که بیمار دارای مال اکلوژن های شدید مانند اوربایت یا آندربایت است، از هدگیر ارتودنسی برای اعمال فشار بیشتر استفاده می کنیم.



درمان کلاه ایمنی ارتز چگونه کار می کند؟

صرف نظر از اینکه این دستگاه برای درمان گزیدگی یا آندربایت استفاده می شود، روش استفاده یکسان است: باید 12 تا 14 ساعت در روز از این دستگاه استفاده کنید. بسیاری از متخصصان ارتودنسی توصیه می کنند که شب ها از این وسیله استفاده کنید و بعد از شام آن را روی سر بگذارید و صبح آن را بردارید. اختلالات شدید ممکن است نیاز به استفاده از کلاه 22 ساعته در روز داشته باشد. معمولا در ابتدای درمان به خصوص در کودکان دوره آشنایی با دستگاه در نظر گرفته می شود. برای این دوره، برخی افراد توصیه می کنند که روز اول آن را به مدت یک ساعت بپوشید تا به روسری عادت کنید و سپس زمان پوشیدن را هر روز یک ساعت افزایش دهید تا به طول دلخواه برسید.

دستگاه باید به صورت دوره ای تنظیم شود تا نیروی آن متناسب با موقعیت دندان ها و فک ها باشد. معمولاً بعد از هر تنظیم درد یا ناراحتی، به ویژه هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن، وجود دارد. برای درمان این مشکل می توانید از مسکن هایی مانند پاراستامول یا مسکن های غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید. اگر درد شما شدید است یا از بین نمی رود، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

 

چگونه از هدگیر مراقبت و مراقبت کنیم؟

مهم ترین نکته ای که در فرآوری روسری باید به آن توجه کرد، مراقبت هر چه بیشتر از آن است. زیرا هر گاه مشکلی برای لبه حجاب باشد، زمان درمان بیشتر از حد معمول می شود.

نگهداری از هدگیر تنها نگرانی نیست. و هنگام نصب یا برداشتن آن باید مراقب باشید که به صورت، دهان و لب های خود آسیب نرسانید.

مانند بریس ها و هر وسیله ارتودنسی که در دهان قرار می گیرد، قسمتی از کلاهک که داخل یا نزدیک دهان است باید با دقت و به طور منظم تمیز شود. زیرا اگر تمیز نشود مستعد تجمع باکتری و عفونت است.

ورزش هایی که می تواند به چشم ها و قسمت های دهان آسیب برساند، با استفاده از بریس های ارتودنسی، باید بسیار مراقب باشید. اگر ورزشی انجام می دهید که باعث آسیب به چشم شما می شود، تا زمانی که درمان با این دستگاه را به پایان نرسانید، آن را انجام ندهید.

استفاده از این دستگاه می تواند ناخوشایند باشد و معمولاً کودکان و نوجوانان در کار با این دستگاه دچار مشکل می شوند. اما با گذشت زمان از آن استفاده خواهید کرد و مشکلی با آن پیش نخواهد آمد.

قبل از اینکه تصمیم به استفاده از بریس بگیرید، حتما از متخصص ارتودنسی خود سوال کنید و مطمئن شوید که استفاده از این وسیله برای مدت طولانی ارزشش را دارد.

 

آیا هنوز از هدگیر ارتودنسی استفاده می کنند؟

بله، ارتودنتیست ها همچنان از این ابزارها برای درمان مشکلات کودکان استفاده می کنند. اگر نه، در حال حاضر این مقاله را نمی‌خوانید. اگر شما یا فرزندتان اوربایت، آندربایت، اوربایت یا کراس بایت دارید، ممکن است همچنان کاندیدای خوبی برای هدگیر باشید.

البته این بدان معنا نیست که اگر شما یکی از این مشکلات را دارید، حتماً نیاز به بریس دارید، اما در صورت لزوم، متخصص ارتودنسی می تواند آن را تجویز کند. با این حال، در صورت استفاده، نحوه تجویز و توصیه مصرف آن به سن، ارتودنتیست و شدت مشکل شما بستگی دارد.

مشاهده منبع: https://realtimedentist.com/1399/03/بهترین-متخصص-ارتودنسی-شیراز-آدرس-و-تلف/




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کتابخونه و آدرس ketabkhoooneh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com